شاخص قیمت مصرف کننده
شاخص
نرخ تورم از جمله شاخص هایی است که همواره مورد توجه سیاستگذاران و علاقمندان اقتصادی بوده است. این نرخ بیانگر تغییر در هزینه پرداختی برای خرید سبد معینی از کالاها و خدمات مصرفی یا تولید سبد معینی از کالاها و خدمات میباشد. بهترین شاخص برای محاسبه نرخ تورم، شاخص قیمت کالاها و ﺧﺪﻣﺎت ﻣﺼﺮﻓﯽ(cpi) می باشد. شاخص قیمت، متغیری در اقتصاد است که تحولات قیمت کالا ها و خدمات را بر مبنای یک سال پایه نشان میدهد.
شاخص قیمت می تواند شامل انواع مختلف، بسته به نوع قیمتی که در آن بکار گرفته می شود، باشد.
- شاخص قیمت تولید کننده(صنعت، معدن، ساختمان، کشاورزی، خدمات)
- شاخص قیمت مصرف کننده ( خانوار های شهری – روستایی)
- شاخص قیمت کالاهای صادراتی
- شاخص قیمت کالاهای وارداتی
شاخص قیمت مصرف کننده با تجمیع شاخص های ١٢ بخش مصرفی بر اساس طبقه بندی استاندارد COICOP در دو گروه عمده “خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات” و گروه” کالاهای غیر خوراکی و خدمات” و به تفصیل بخش های مختلف نظیر نان و غلات، گوشت قرمز و ماکیان، گوشت ماهی و صدف داران، لبنیات، روغن ها و چربیها، میوه و خشکبار، سبزیجات، شکر، شیرینی، مسکن، پوشاک، کفش، بهداشت و درمان ، آموزش ، حمل و نقل ، هتل و رستوران، ارتباطات، انرژی، لوازم خانگی و … محاسبه می شود. برای محاسبه این شاخص از اطلاعات جمع آوری شده ۴٧۵ قلم کالا و خدمت در مناطق شهری و روستایی بصورت ماهانه استفاده می شود.
شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی اولین بار در ایران در سال ١٣١۵ تهیه شد. در این سال اولین نشریه آماری، اقتصادی و مالی در ایران تحت عنوان مجله اقتصادی کشور به تهیه شاخص قیمتها (شاخص عمدهفروشی) مبادرت کرد. این نشریه به همت دکتر لوتس گیل هامر، اولین رئیس اداره بررسیهای اقتصادی و احصائیه بانک ملی منتشر شد. بانک ملی ایران تا سال ۱۳۳۸ حق انحصاری انتشار اسکناس، تنظیم جریان پولی کشور و تهیه شاخصهای قیمت را بر عهده داشت. با آغاز فعالیت بانک مرکزی در سال ۱۳۳۹، وظایف مذکور از بانک ملی متنزع و به بانک مرکزی محول شد. با تأسیس مرکز آمار ایران در سال ۱۳۴۴ و الزام قانونی آن به تهیه شاخص های قیمت، این مرکز در راستای عمل به وظایف قانونی خود موضوع تهیه شاخص های قیمت را در اولویت کاری خود قرار داد.
ﻣﺮﮐﺰ آﻣﺎر اﯾﺮان از ﺳﺎل ۱۳۵۳ ﻃﺮح آﻣﺎرﮔﯿﺮی از ﻗﯿﻤﺖ ﺧﺮده ﻓﺮوﺷﯽ ﮐﺎﻻ و ﺧﺪﻣﺎت ﻣﺼﺮﻓﯽ در ﻣﻨﺎﻃﻖ روﺳﺘﺎﯾﯽ ﮐﺸﻮر را ﺑﺎ ﻫﺪف ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻣﺘﻮﺳﻂ ﻗﯿﻤﺖ در ﻣﻨﺎﻃﻖ روﺳﺘﺎﯾﯽ اﺟﺮا ﻧﻤﻮده اﺳﺖ. در نقاط شهری این طرح از سال ۱۳۷۳ به صورت آزمایشی در شهر تهران اجرا شد و از سال ۱۳۷۴ به صورت مستمر ادامه یافته است. اﯾﻦ ﻃﺮح تاکنون چندین بار ﻣﻮرد ﺑﺎزﻧﮕﺮی ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ و ﺑﺎ ﺳﺎلﻫﺎی ﭘﺎﯾﻪ مختلف ﺷﺎﺧﺺ ﻣﺬﮐﻮر ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. در ﺣﺎل ﺣﺎﺿﺮ ﺳﺎل ۱۳۹۵ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺳﺎل ﭘﺎﯾﻪ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪه اﺳﺖ و نتایج برای نقاط شهری و روستایی و کل منتشر می گردد.
شماره جدول | عنوان جدول | بازه زمانی | محدوده جغرافیایی |
O0101 | شاخص قیمت و نرخ تورم کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری، روستایی و کل کشور و درصد تغییرات شاخص به تفکیک استان – سال پایه ۱۳۹۵ | ماهانه | استان |
O0102 | شاخص قیمت و نرخ تورم کالاها و خدمات مصرفی کل خانوارهای کشور و درصد تغییرات شاخص استان تهران و کل کشور – سال پایه ۱۳۹۵ | ماهانه | استان |
O0103 | شاخص قیمت و نرخ تورم کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری و درصد تغییرات شاخص استان تهران و کل کشور – سال پایه ۱۳۹۵ | ماهانه | استان |
O0104 | شاخص قیمت و نرخ تورم کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای روستایی و درصد تغییرات شاخص استان تهران و کشور – سال پایه ۱۳۹۵ | ماهانه | استان |
O0105 | شاخص قیمت گروه های منتخب کالاها و خدمات مصرفی کل خانوارهای کشور- سال پایه ۱۳۹۵ | ماهانه | استان |
O0106 | شاخص قیمت گروه های منتخب کالاها و خدمات مصرفی کل خانوارهای استان تهران – سال پایه ۱۳۹۵ | ماهانه | استان |
O0107 | شاخص قیمت گروه های منتخب کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری (کل کشور) – سال پایه ۱۳۹۵ | ماهانه | کشور |
O0108 | شاخص قیمت گروه های منتخب کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری (استان تهران) – سال پایه ۱۳۹۵ | ماهانه | استان |
O0109 | شاخص قیمت گروه های منتخب کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای روستایی (کل کشور) – سال پایه ۱۳۹۵ | ماهانه | کشور |
O0110 | شاخص قیمت گروه های منتخب کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای روستایی (استان تهران) – سال پایه ۱۳۹۵ | ماهانه | استان |
O0111 | ضرایب اهمیت سال ۱۳۹۵ به تفکیک استان ها | سالانه | استان |
تورم :
افزایش مستمر و پایدار در سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات در یک اقتصاد در طول یک دوره مشخص است.
نرخ تورم :
درصد تغییر قیمت تعداد معین و ثابتی از کالاها و خدمات در طول یک دوره مشخص نسبت به دوره مرجع (دوره پایه شاخص) است.
قیمت مصرف کننده :
قیمتی است که خانوار مصرف کننده نهایی برای خرید یک واحد کالا یا خدمت میپردازد. شاخص قیمت مصرف کننده تنها برای اقلام مصرفی نهایی خانوارها محاسبه میشود.
شاخص قیمت :
متغیری در اقتصاد است که تحولات قیمت کالا ها و خدمات را بر مبنای یک سال پایه نشان میدهد. شاخص قیمت مصرف کننده تنها متوسط میزان افزایش هزینه های مصرفی خانوار را محاسبه میکند و سایر بخش ها را نادیده میگیرد. از این رو، شاخص قیمت مصرف کننده نمیتواند بصورت کاملاً دقیق، تغییرات رفاه خانوار را اندازهگیری کند.
آموزش و پژوهش
بازرگانی و کسب و کار
بهداشت و درمان
پولی و مالی
جمعیت و نیروی کار
حساب های منطقه ای
حمل و نقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات
خدمات اجتماعی و حمایتی
ساختمان و مسکن
سیاسی و تقسیمات کشوری
شاخصهای قیمت
فرهنگ، ورزش و گردشگری
قضایی و انتظامی
هزینه و درامد خانوار