کارگاه‌های کشاورزی سال 1401

تاریخ انتشار: 1402/08/27 10:01

يكي از اهداف مهم برنامه‌های توسعه، افزايش كمي و كيفي محصولات کشاورزی با استفاده مطلوب و اصولي از منابع و امكانات و به كارگيري روش‌هاي نوین است.

علی‌رغم اینکه تعداد کارگاه‌های کشاورزی در مقایسه با کل بهره‌برداران تعداد کمی می‌باشد اما سهم قابل ملاحظه‌ای در تولید برخی محصولات کشاورزی را دارند. بر اساس اطلاعات موجود، نزدیک به ٤٠ درصد گاو و گوساله موجود در کشور، در گاوداری‌های صنعتی نگهداری می‌شود و بیش از نیمی از شیر دام کشور در این واحدها تولید می‌گردد؛ بیش از ٩٥ درصد مرغ گوشتی، ٩٧ درصد تخم مرغ خوراکی و نزدیک به ١٠٠ درصد تخم مرغ نطفه‌دار صنعتی و جوجه یک‌روزه در مرغداری‌های صنعتی کشور تولید می‌شود؛ حدود ٩٠ درصد قارچ خوراکی کشور در واحدهای کارگاهی پرورش قارچ خوراکی تولید می‌شود؛ در حدود ٧٠ درصد گوشت قرمز و ٩٥ درصد گوشت طیور توسط کشتارگاه‌های رسمی به بازار کشور عرضه می‌شود؛ بخش قابل توجهی از آبزیان خوراکی کشور در واحدهای پرورش آبزیان تولید می‌شود.

لذا با توجه به اهمیت کارگاه‌های کشاورزی و ضرورت وجود اطلاعات به‌روز از این واحدها، طرح بهنگام‌سازی چارچوب کارگاه‌های کشاورزی با هدف یکپارچه‌سازی فایل به‌روز رسانی فهرست نام و نشانی واحدهای «گاوداری صنعتی»، «مرغداری صنعتی»، «پرورش قارچ خوراکی»، «کشت گلخانه‌ای»، «پرورش آبزیان خوراکی» و «کشتارگاه‌های رسمی دام و طیور» در زمستان سال ١٤٠١ به‌صورت سرشماری و همزمان با سایر استان‎ها در استان تهران توسط معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران به اجرا در آمد.

بر اساس نتايج حاصل از این طرح، تعداد ٩٢٦٣٠ واحد کارگاهی کشاورزی در کشور وجود دارد که  استان تهران با 7670 واحد کارگاهی بعد از استان اصفهان در رتبه دوم قرار دارد و استان‌های مازندران، خراسان رضوی و فارس در رده‌های بعدی قرار دارند.

استان تهران با 4117 گاوداری صنعتی و سهم 15 درصدی رتبه اول را بین استان‌ها دارد.

از مجموع 7670 واحد کارگاهی کشاورزی استان تهران، 4117 واحد گاوداری صنعتی، 356 واحد مرغداری صنعتی، 2578 واحد کشت گلخانه‌ای، 484 واحد پرورش آبرزیان خوراکی، 100 واحد پرورش قارچ خوراکی و 35 واحد کشتار دام و طیو می‌باشد.

در بین شهرستان‌‎‌های استان، شهرستان پیشوا با 2160 واحد و شهرستان ورامین با 1862 واحد بیشترین تعداد واحد کارگاهی کشاورزی دارند.

اطلاعات تکمیلی به تفکیک استان و شهرستان در «سامانه اطلاعات آماری استان تهران» به آدرس amar.thmporg.ir در بخش اطلاعات آماری/ کشاورزی / زراعت و باغداری در دسترس می‌باشد.